شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵
اینجا هستیدSkip Navigation Links : صفحه نخست : همایش روز ملی خلیج فارس با سخنرانی نماینده اتحادیه اروپا در برنامه شایستگی مدیریت EBC*L دکتر عظیم فضلی پور
همایش روز ملی خلیج فارس با سخنرانی نماینده اتحادیه اروپا در برنامه شایستگی مدیریت EBC*L دکتر عظیم فضلی پور همایش روز ملی خلیج فارس با سخنرانی نماینده اتحادیه اروپا در برنامه شایستگی مدیریت EBC*L دکتر عظیم فضلی پور

همایش روز ملی خلیج فارس با سخنرانی نماینده اتحادیه اروپا در برنامه شایستگی مدیریت EBC*L دکتر عظیم فضلی پور

سالن همایشهای کتابخانه اسناد ملی کشور

در ابتدای سخن بحث پیرامون برند سازی ملی و ارزش گذاری برند پرداخته شد.

خلیج فارس

در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) طی یک دیپلماسی که رئیس گروه مذاکره کننده وقت داشت، پیشنهادی به وزیر امور خارجه انگلستان داده شد و در نهایت ایران عضو ناظر سازمان تجارت جهانی شد.

ده سال به ما مهلت داده شد که بتوانیم زیر ساخت‌های خودمان را آماده کنیم که در سال ۲۰۱۵ ماهم عضو فعال تجارت جهانی بشویم.

سال ۲۰۰۵ سازمان تجارت جهانی  پیشنهادی را به ما ارائه دادند که  در ۳۴ حوزه کالا و خدمات فعالیت کنید مانند گردشگری، صنعت نانو، IT ،  ICT و کشاورزی که متاسفانه ما هیچ کدام از آنها را رعایت نکردیم.

سال ۱۳۸۴ که ما عضو ناظر شدیم، بر اساس گزارش بانک جهانی کشور ما در رتبه 108 کسب و کار  قرار داشتیم و بعد از پایان سال ۱۳۹۲ به رتبه ۱۵۲ سقوط کردیم، در سالهای بعد کمی رتبه ما بهتر شد و ما در سال ۱۳۹۴ به رتبه ۱۳۴ ذست پیدا کردیم.

دوره ده ساله ما تمام شد و دیدیم که در اجلاس آخر افغانستان هم عضو فعال شد و به عنوان عضو ناظر باقی ماندیم!!!.

در ادامه سخنرانی دکتر فضلی پور اشاره به سهم ما در بازارهای جهانی در سال ۱۳۵۵ داشتند که جایگاه ۱.۵ ٪ داشتیم و تا سال ۱۳۹۴ که تجارت جهانی شش برابر رشد داشته است سهم ما در سال گذشته فقط ۰.۰۶ ٪ بوده است و این برای کشوری که که عضو ناظر است بعنی فاجعه و تاسف انگیز است.

ما بعد از پشت سر گذاشتن چهار عصر، در عصر برند قرار گرفته ایم و این عصر بیانگر این است که دیگر ما کالا نمی خریم، برند میخریم 

.

به طور مثال ما دیگر برای خرید نوشابه نمی گوییم، نوشابه زرد یا مشکی؛ نا برند مختلف را می بریم.

در ادامه بحث به دارایی مشهود و نامشهود شرکت ها پرداخته شد.

این دو دارایی به عنوان سرمایه در ترازنامه قرار می گیرد، که در ایران دارایی های نامشهود کمتر مورد بررسی قرار می گیرد.


مثال: در بحث های تولید بدون کارخانه TNC بسیاری از برندهای معروف دنیا را داریم که از این مدل بهره می برند مانند اپل، نایک، زارا، لاگوست و... .این شرکت ها که دارایی مشهود ندارند پس چگونه است که دارایی آنها  مورد بررسی قرار می گیرد؟

پاسخ این سوال این است که دارایی های نامشهود آن برندهای معروف مورد بررسی قرار می گیرند.

بنابراین آنچه که مهم است سرمایه ها و دارایی های نامشهود است.

در کل سرمایه های دنیا ۷۶٪ سرمایه ها نامشهود هستند و فقط ۲۴٪ سرمایه های مشهود هستند.

امسال که صد برند برتر دنیا معرفی شد، که ارزش آنها بیش از ۲ هزار میلیارد است.

اما در کشور خودمان هنوز درگیر بحث قیمت گذاری برند هستیم.

نا گفته نماند که قیمت گذاری برند از سال ۲۰۰۱ به پیشنهاد دو کشور انگلستان و فرانسه به عنوان دارایی‌های نامشهود در ترازنامه قرار گرفته است.

سال ۲۰۱۰ در دو موسسه که ارزش گذاری برند را انجام میدادند اتفاقی رخ داد.  شرکت INTERBRAND برند کوکاکولا را به عنوان برند برتر و اول دنیا معرفی کرد و گوگل را به عنوان برند چهارم معرفی کرد اما شرکت BRANDZ گوگل را به عنوان برند برتر و اول دنیا معرفی کرد و برند کوکاکولا برند پنجم جهان معرفی کرد

این اختلاف عجیب باعث شد که در سویئس سازمان ISO کمیته ای را تشکیل داد از آنجا ISO10668 (ارزش گذاری برند) مطرح شد.

در ارزش گذاری برند سه شاخص مهم مطرح شد:

۱ شاخص مالی

۲ شاخص رفتاری

۳ شاخص قانونی

که جمع اینها ارزش برند را مشخص می‌کند.

شاخص رفتاری: پیرامون بحث بازار است. مانند اعتبار برند، شهرت برند، ماندگاری برند و موارد دیگر.

شاخص مالی: سه سال اخر قیمت گذاری را مطرح می کند و بررسی تبلیغات و مسئولیت های اجتماعی و موارد دیگر ...

اما شاخص مهم شاخص قانونی است که برند شما حتما باید دارای اسکوپ R باشد یعنی ثبت جهانی برند، وقتی ما به ثبت جهانی اشاره می‌کنیم،به دو واژه‌ی جهانی سازی برند و تجاری سازی برند میرسیم. ثبت جهانی مهمترین رکن است که شما به این تجارت جهانی ورود می کنید.

اگر برند شما ثبت جهانی نشده باشد به هیچ وجه نمی توانید ISO10668 را داشته باشید.

طی سال‌های قبل برای جایزه ملی صادرات فقط  این بحث مطرح بود، نود امتیاز برای ثبت برند در سیستم مادرید و WIPO .

در این جایزه تغییراتی ایجاد شد و این نود امتیاز تقسیم شد:

۳۵ امتیاز به ثبت جهانی،۳۵ امتیاز به ثبت مادرید و ثبت های سیستمی، ۱۰ امتیاز ثبت کالا و ۱۰ امتیاز ثبت Local اختصاص یافت.

نکته‌ای که برای اولین بار به آن اشاره شد:

مانند برندها که قیمت گذاری می‌شوند،کشورها هم قیمت گذاریم می شوند، امروزه قیمت هر کشوری مشخص می شود به طور مثال ایالت متحده یا چین چقدر ارزش دارند؟

براساس سه شاخص مهم که هر کدام زیر شاخه های خود را دارند، قیمت برند کشور مشخص می‌شود.

در سال ۲۰۱۵ برند کشور امریکا رتبه اول را بدست آورد و بعد از آن کشور چین رتبه دوم را کسب کرد.

مثال دیگر، کشور روسیه در سال ۲۰۱۴  رتبه ۱۲ را داشت اما در سال ۲۰۱۵ به رتبه ۱۸ سقوط کرد، به علت درگیریهای که در منطقه رخ داد و همچنین کشور اوکراین.

در هرسال فقط صد کشور مورد بررسی قرار می‌گیرند.

  • نکته جالب اینجاست که برای اولین بار ایران جزو ۱۰۰ کشور دنیا قرار گرفت.

در سال ۲۰۱۴ به عنوان عضو جدید و در سال ۲۰۱۵ در رتبه ۴۶ قرار گرفیتم.

در قیمت گذاری ارزش برند کشور سه شاخص مهم وجود دارد:

۱ سرمایه گذاری

۲ تولید

۳ خدمات

در ادامه بحث به معاهده لیسبون و معاهده ICH پرداخته شد.


معاهده لیسبون به کالاهایی اشاره می کند که خاص آن سرزمین هستند و بعد از ثبت در صورتی که کشور دیگری قصد صادرات آن کالا را داشته باشند باید به کشوری که ثبت کرده است حق امتیاز پرداخت کند.

کد GI خاص محصولات کشاورزی و کد AO‌ برای محصولات صنایع دستی می باشد.

معاهده ICH بیان می کند که هر آن چیزی که خاص یک سرزمین است در حوزه فرهنگی مانند شخصیت ها و گونه های گیاهی و تشریفات سرو غذا و... همه اینها قابلیت ثبت در یونسکو را دارا هستند و بعد از ثبت یونسکو برای حمایت و حفاظت و گسترش آنها وام می دهد.


در پایان بخش سخنرانی دکتر عظیم فضلی پور با بیان چند بیت شعر سخنان خود را خاتمه دادند .

باتشکر از آقای آرش اخوی و سرکار خانمها نعمت زاده، رضایی کلانتری و صادقی و  بابت عکسهای این همایش که در خبر و گالری تصاویر استفاده شده است.

پایان

گزارش تصویری از روز ملی خلیج فارس


 با عضويت در کانال تلگرام  EBC*L با آدرس https://telegram.me/Ebcl_Iran مي‌توانید از آخرين اخبار مربوط به EBC*L و دکتر عظیم فضلی پور مطلع شوید.  




Share
تاریخ: ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
نظرات: