شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵
اینجا هستیدSkip Navigation Links : صفحه نخست : 95 باید سال دیپلماسی اقتصادی باشد.
95 باید سال دیپلماسی اقتصادی باشد. 95 باید سال دیپلماسی اقتصادی باشد.
دکتر عظیم فضلی پور عضو شورای علمی سازمان جهانی علایم تجاری در گفت‌وگو با اقتصاد سبز:

سال 95 باید سال دیپلماسی اقتصادی باشد .

حل بحران هسته ای بعنوان مهم ترین مساله سیاست خارجی ایران و رفع تحریم ها رفته رفته فضای جدید اقتصادی را در ایران بوجود می آورد . از سوی دیگر عضویت فعال ایران در سازمان تجارت جهانی سوالی جدی است که ذهن تحلیل گران اقتصادی را به خود مشغول داشته است .در چنین شرایطی و با توجه به اتفاقات پیش رو ، پای صحبت های دکتر عظیم فضلی پور نشسته ایم . عضو شورای علمی سازمان جهانی علایم تجاری و نماینده اتحادیه اروپا در برنامه شایستگی مدیریت EBC*L در کشورهای فارسی زبان ناگفته های زیادی دارد و از دغدغه های خود در قبال سرزمین مادری اش می گوید . عضو کمیته برند سابق سازمان توسعه تجارت و مدیر کلینیک برند را در ایران به عنوان مرد نخستین ها می شناسد . طرح مساله معاهده لیسبون ، ثبت جهانی برند ، صادرات سفید و بسیاری موضوعات دیگر از جمله موضوعات مهمی هستند که از سوی ایشان برای اولین باردر کشور مطرح گردید . در واپسین روزهای اسفند و در فضایی دوستانه پای صحبت های استخوان خورد کرده این برندینگ در ایران نشسته ایم که باهم ماحصل آن را می خوانیم.

مریم حق بیان

 

š مایلم صحبت خودم را با تحلیل شما از شرایط بعد از رفع تحریم ها آغاز کنم . آیا این شرایط می تواند در وضعیت اقتصادی کشور تغییرات عمده ای را رقم بزند ؟

˜ قطعا حل مساله هسته ای و بحرانی را که در این موضوع برای کشور در سال های اخیر بوجود آورده بود را باید یک اقدام مهم تلقی کرد . طی سال های اخیر کشور در یک بن بست اساسی گرفتار شده بود . دولت تمام هم و غم خود را بکار گرفت تا مهم ترین موضوع بین المللی ایران را حل و فصل کند و در نهایت انصاف باید به تیم دیپلماتیک ایران دست مریزاد گفت . البته از جناب دکتر روحانی چنین انتظاری هم می رفت .

š چطور؟

˜ برای تحلیل این موضوع باید به 10 سال قبل بازگردیم . در سال 1384 و در بحبوحه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ایران، در ژنو اتفاقات دیگری رقم می خورد . در آن زمان ، ریاست تیم هسته ای ایران بر عهده دکتر روحانی بود و با پیشنهاد ایشان به جک استراو وزیر خارجه بریتانیا، ایران بعد از سال ها انتظار به عضویت نظارتی سازمان تجارت جهانی در آمد . من در همان زمان در مقاله ای در روزنامه الحیات با عنوان "شیخ دیپلمات"این موضوع را به فال نیک گرفتم و تصریح کردم که آنچه بیش از همه در شخصیت جناب دکتر روحانی برجسته است ، بعد دیپلماتیک ایشان است . دوسال قبل زمانی که ایشان به عنوان رییس جمهور ایران انتخاب شدند ، طی یک سخنرانی از ایشان خواستم مسیری را که هشت سال قبل با درایت ایشان آغاز شده است را ادامه دهند و زمینه را برای عضویت فعال ایران درWTO فراهم کنند . قدر مسلم آن است که طی هشت سال گذشته ایران ، بسیاری از فرصت ها را ازدست داد و بهتر است بگویم فرصت سوزی    کرد .

š منظورتان از فرصت سوزی چیست؟

˜ ببینید در فاصله ده سال گذشته چند کشور به عضویت فعال سازمان WTO در آمدند؟ درهمین اجلاس اخیر نایروبی، افغانستان هم عضو فعال WTO شد . این یعنی فرصت سوزی . یعنی در سازمانی که 98 درصد تجارت جهانی میان اعضای آن صورت می گیرد ، ما خارج از آن قرار گرفته ایم و ناظر بازی دیگران هستیم و خودمان منفعل هستیم نه فعال و بازیگر. فرصت سوزی یعنی اینکه نتوانستیم از فضای بوجود آمده در بحران اکراین و روسیه استفاده نکنیم . فرصت سوزی یعنی اینکه تجار ما نتوانستند از فضای بوجود آمده در بحران ترکیه و روسیه استفاده کنند .

š این مساله آیا به خصوصیات تجارت ما باز میگردد یا عوامل دیگری هم موثر هستند ؟

˜ شما هر چقدر هم که کالای خوب تولید کنید چون عضو ناظر WTO هستید با مشکل نظام تعرفه ای در میان اعضای فعال سازمان تجارت جهانی مواجه هستید . ترکیه ، روسیه و اکراین اعضای فعال WTO هستند و شما برای ورود به بازار این کشورها با مشکل نظام تعرفه ای روبرو هستید . با فضایی که برای افغانستان بوجود آمده است و این کشور عضو فعال سازمان WTO شده است ، یقین بدانید بازار صادرات ما به این کشور دچار بحران خواهد شد و با مشکلات متعدد روبرو می شویم . دقیقا همین جاست که انگشت مسئولیت به سمت دولت نشانه می رود . اینجا دولت مسئولیت دارد . زمانی که نظام کشور به سمتی می رود که ایران عضو ناظر WTO شود ، ناگهان دولتی سرکار می آید که اعتقادی به این جریان اقتصادی ندارد و برای مدت 8 سال این موضوع را مسکوت می گذارد . هشت سال گذشته اقتصاد کشور را اگر نگویم نابود کرد به مرز نابودی کشانید و در فضای تجارت خارجی جز انزوا هیچ ارمغانی برای کشور نداشت . تفکری که اعتقاد داشت سازمان تجارت جهانی یعنی اقتصاد امپریالیستی، کشور را به انزوا کشانید و حتی درصدد بود اقتصاد جهانی را تعطیل کند. این فضا همانند شاگردی است که نمی تواند درس بخواند و نمره خوب بگیرد اما در مقایل به جای تلاش برای درس خواندن می خواهد مدرسه را تعطیل کند. دیدیم که نسخه مدیریت جهانی آقایان ثمره ای جز بالارفتن ضریب فلاکت در کشور به دنبال نداشت.

š بر میگردیم به سوال نخست خودم و تحلیل شرایط فعلی . از نقطه نظر اقتصادی به نظر شما دولت در حال حاضر چه کاری را باید انجام دهد .

˜ به نظر من اکنون که مهم ترین بحران بین المللی کشور حل و فصل شده است ، دولت باید اهتمام کند و فرآیند الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی را بعنوان عضو فعال در دستور کار خود قرار دهد ، اینک نوبت آزمایش شیخ دیپلمات در عرصه اقتصاد جهانی است ، اگرچه به نظر من راهی طولانی در پیش داریم و اتفاقاتی که طی دو سال اخیر افتاده است ، خیلی تصویر روشنی از آینده را ارائه نمی دهد . دفتر تام الختیار WTO در ایران تعطیل شد . کمیته علمی برند سازمان توسعه تجارت تعطیل شد و این درحالی است که دم از عضویت فعال می زنیم . به نظر من دولت باید از متخصصان این حوزه به خوبی استفاده کند تا بتواند مسیر را به درستی طی کند . اظهار نظرهایی که درباره عضویت فعال ایران در WTO در میان آقایان شنیده می شوند بسیار ناپخته است . مخصوصا پس از اجلاس نایروبی مطرح شد که بزودی و تا پایان این دوره ریاست جمهوری ، ایران به عضویت فعال WTO در می آید . خب وقتی شما با این باورهای نادرست قدم بر میدارید ، راه به جایی نخواهید برد .

š به نظر شما فرآیند عضویت فعال ایران در سازمان تجارت جهانی زمان زیادی را می طلبد ؟

˜ دقیقا. ایران برای عضویت فعال با مشکلات متعددی موجه است . ما هنوز دعوای کپی رایت میان مجلس و دولت و مشخصا وزارت ارشاد را حل نکرده ایم و این لایحه سال های سال است خاک می خورد . رژیم تجاری ایران مشخص نیست. کارگروه تجاری ایران مشخص نیست . ده سال پیش زمانی که ایران عضو ناظر شد ، تصریح کردم که بهتر است سوئیس را به عنوان کشور بی طرف به عنوان رییس کارگروه تجاری انتخاب کنیم که بسیاری از آقایان این امر را به سخره گرفتند در حالی که در همین سفر اخیر رییس جمهور سوئیس این موضوع مطرح شد که بهتر است سوئیس را به عنوان رئیس کارگروه الحاق انتخاب کنیم . ما عادت کرده ایم از تاریخ تجربه کسب نکنیم و اشتباهات خود را تکرار کنیم و به قول سیسرو  خطیب و اندیشمند رومی کشوری که از تاریخ خود درس نگیرد در دوران بچگی باقی می ماند و در این فرآیند باید بگویم هنوز در ابتدای راه هستیم . سه سال قبل حدود 800 سال به ایران فرستاده شد تا ایران ، ابهامات را به سازمان تجارت جهانی پاسخ گوید و البته قطع یقین اگر این موضوع جدی شود ، چندین برابر سوال را باید پاسخ گفت .

š در چنین فضایی ، آینده اقتصاد کشور را چگونه می بینید ؟

˜ من بارها این جمله را تکرار کرده ام . فعال اقتصادی مغز فیل، قلب بره و پاهای غزال دارد . یعنی اینکه هر رخدادی که اتفاق می افتد در ذهن فعال اقتصادی به قدرت مغز فیل ثبت و ضبط می شود و فراموش نمی شود . فعال اقتصادی قلب بره دارد یعنی با کوچکترین اتفاقی ضربان قلب او به اوج خود می رسد و مانند قلب بره به تپش می افتد و در چنین شرایطی با داشتن پاهایی به چابکی پاهای غزال آماده فرار می شود . نیازی به مثال نیست فقط کافی است شرایط هشت سال گذشته را به خوبی بررسی کنید . قوانینی که در زمینه منع صادرات یا واردات بصورت یک شبه وضع می شد و نظام اقتصادی کشور را برهم می زد بهترین شاهد گفته های من است. ایا در چنین فضایی ، فعال اقتصادی می توانست در آرامش بکار خود ادامه دهد ؟ من فکر می کنم شرایط فعلی باید حفظ شود و حتی برای دور دوم دکتر روحانی باید روی کار بماند تا این فرایند ادامه یابد . حال که از حل بحران هسته ای و رفع تحریم ها فارغ شده ایم ، باید به حل موضوعات اقتصادی بپردازیم . از یک سو با دیپلماسی اقتصادی مساله الحاق ایران به عنوان عضو فعال در WTO را حل کنیم و از سوی دیگر فضا را برای تولید داخلی مهیا سازیم . اگر دولت نتواند فضای مناسب را برای تولید داخلی آماده کند ، مسلم بدانید در فضای الحاق به WTO شاهد نابودی تولید داخلی خواهیم بود . به نظر من حال که با مشکل نظام تعرفه ای در صادرات مواجه هستیم ، از درون باید زمینه هایی را فراهم ساخت تا تولیدکننده ما بتواند رفته رفته جای خود را در بازارهای صادراتی محکم کند .

š چگونه ؟ قدری بیشتر توضیح می دهید .

˜ ببینید بطور مثال هر سال جایزه سمبلیک " جایزه ملی صادرات " در کشور به صادرکنندگان نمونه اعطا می شود که خب وضعیت اعطای این جایزه را باید از شرکت های دریافت کننده شنید که چند سالی است فقط وعده آن را می شنوند، صادرکننده ایرانی محتاج جایزه ملی صادرات نیست بلکه باید زمینه را با مشوق های صادراتی تسهیل نمود . ببینید بطور مثال در ایالات متحده ، شرکت های صادراتی از معافیت مالیاتی برخوردار هستند . این امر دقیقا خلاف آن چیزی است که در کشور اتفاق می افتد . اتفاقا یکی از دلایلی که بسیاری از شرکت ها عدم تمایل خود را برای دریافت جایزه ملی صادرات نشان می دهند این است که صورت های مالی آنها گریبانگیر خودشان می شود. در چین در زمینه هایی که در حال رشد است مثلا تکنولوژی های پیشرفته ، فناوری اطلاعات و محصولات زیست پزشکی ، تخفیف های مالیاتی را از 13 درصد به 20 درصد افزایش داده است ، ما در زمینه نرم افزار ، نانو ، بیوتکنولوژی و گیاهان دارویی در حال رشد هستیم . آیا چنین تخفیف های مالیاتی را در نظر گرفته ایم که تولیدکننده داخلی با دلگرمی به فعالیت خود ادامه دهند ؟ هند برای مواد خام و قطعاتی که به کشور وارد می شوند و در نهایت در کالاهای صادراتی مورد استفاده قرار می گیرند ، عوارض گمرکی واردات را حذف نموده است . هند عوارض گمرکی واردات ماشین آلات و تجهیزات کارخانه ای را نیز حذف نموده است . ما برای کدام یک از این حوزه ها چنین اقداماتی را انجام داده ایم ؟ تجربه کشورهای دیگر مقابل دیدگان ما هست اما نمی خواهیم استفاده کنیم. همه تصور دولت آن است که سالی یکبار وعده جایزه ملی صادرات را بدهد که هیچ دردی را از تولید کننده و صادرکننده ها دوا نمیکند.

š در زمانیکه کمیته علمی برند پابرجا بود، شما اصرار داشتید 90 امتیاز جایزه برند در جایزه ملی صادرات بصورت منطقی و عادلانه تقسیم شود، لطفا در این باره قدری توضیح دهید .

˜ ببینید در آن زمان 90 امتیاز برای برند در جایزه ملی صادرات منظور شده بود که در ذیل آن ثبت برند در سیستم مادرید قرار داشت. سوال من از اعضای کمیته علمی و کمیسیون تخصصی برند این بود که اگر یک شرکت به عراق، امارات، کانادا و افغانستان صادرات داشته باشد، نباید 90 امتیاز را کسب کند؟ چون این چهار کشور عضو سیستم مادرید نیستند؟ اگر شرکتی برند خود را بصورت local در عراق یا افغانستان ثبت کرده باشد نباید این امتیاز را کسب کند؟ بر اساس مقررات تریپس اگر برندی ثبت جهانی شده باشد و دارای اسکوپ ® باشد نباید امتیاز کسب کند؟ لذا تلاش کردم تا با ارائه مفاهیم جدید از مسائل حقوقی علائم تجاری بر اساس سیستم های مختلف حقوقی این مسأله را تبیین کنم . در نتیجه از 3 سال قبل امتیاز دهی برند در جایزه ملی صادرات تغییر کرد . 35 امتیاز بابت ثبت جهانی برند و 35 امتیاز به ثبت سیستم مادرید ، یا سیستم CTM یکپارچه اتحادیه اروپا ، یا سیستم ARIPO یا OAPI آفریقا و یا سیستم بنلوکس تعلق گرفت . 10 امتیاز به ثبت برند در سیستم LOCAL و در نهایت 10 امتیاز بابت ثبت برند محصول به شرکت ها داده شد . متاسفانه تصور نادرستی از سیستم مادرید در کشور وجود دارد که برخی تصور می کنند سیستم مادرید امام زاده ای است که هر دردی را شفا می دهد . سیستم مادرید کاربرد محدودی دارد و بر اساس کشور هدف صادراتی است که باید سیستم حقوقی ثبت را تعیین نمود .

š اما شما همیشه بر ثبت جهانی برند تاکید داشته اید .

˜ ثبت جهانی برند با دو واژه مترادف جهانی سازی برند و تجاری سازی برند ریشه در ادبیات سازمان تجارت جهانی دارد که امروزه برای شرکت های ایرانی یک مزیت رقابتی است . ثبت جهانی برند به شما اجازه استفاده از اسکوپ ® را می دهد ، حق تقدم ثبت را بوجود می آورد و در فرآیند ارزش گذاری برند، جزءالزامات اولیه است . برای کسب ایزو 10668 ارزش افزوده برند باید ثبت جهانی شده و دارای ® باشد .

š در فضای فعلی که مباحثی چون جوینت ونچر یا فرانچایز یا اخذ نمایندگی مطرح است ، ثبت جهانی برند چه تاثیری دارد ؟

˜ ثبت جهانی برند و اخذ اسکوپ ® به طرف های خارجی این اطمینان را می دهد که با یک برند واقعی مواجه هستند . این در حالی است که امروزه بسیاری از برندهای معروف ، نسخه تقلبی هم دارند . سند ثبت جهانی برند یک برگ برنده در مذاکرات اخذ نمایندگی یا همکاری های دو جانبه است . امروزه در فضای تجارت جهانی ما از مزیت رقابتی صحبت    می کنیم نه مزیت نسبی و ثبت جهانی برند یک مزیت رقابتی برای برندهای ایرانی است .

š آیا در فضای فعلی زمینه صادرات هموارتر شده است ؟

˜ نمیتوان بصورت قطعی به این سوال پاسخ داد . برخی کشورها نسبت به برخی کالاها مزیت رقابتی دارند و قطعا در برابر واردات کالای ایرانی جبهه گیری می کنند. بطور مثال یکی از بهترین برندهای پسته دنیا ، پسته کالیفرنیاست . ما طی سال های اخیر پسته را بصورت انبوه صادر کرده ایم بدون آنکه بتوانیم برای آن برندسازی کنیم . در چنین شرایطی است که ایالت متحده برای حمایت از پسته داخلی اش ، تعرفه 300 درصدی را برای واردات پسته از ایران وضع می کند .

š شما بعنوان حقوقدان فعال در حوزه مالکیت فکری همیشه بر اهمیت این موضوع در کشور با استناد به شاخص های اقتصادی تاکید داشته اید وضعیت مالکیت فکری در حال حاضر در کشور چگونه است ؟

˜ یکی از مشکلات اصلی ما در عضویت فعال به سازمان تجارت جهانی همین حوزه است. اقتصاددانان بر این باورند که شاخص حقوق مالکیت با میزان رشد اقتصادی کشورها ارتباط مستقیم دارد . رتبه بندی امسال موسسه جهانی مالکیت نیز این وابستگی را تاکید می کند. در زمینه مالکیت فکری در میان 129 کشور جهان ، ایران رتبه 116 را کسب کرده است که وضعیت اسفناک مالکیت فکری در کشور را نشان می دهد . البته باید تصریح کنم یکی از دلایل اصلی این رتبه پایین در جهان ، عدم تعهد ایران به کنوانسیون حمایت از کپی از رایت است . ایران جزء معدود کشورهایی است که معاهده رم و برن در زمینه حفظ مالکیت هنری فرهنگی را امضا ننموده است.

š آیا این موضوع در عضویت فعال ایران در سازمان تجارت جهانی تاثیر گذار است ؟

˜ قطعا همین طور است . معاهده تریپس جزء لاینفک سازمان تجارت جهانی است . این معاهده جنبه های تجاری مالکیت فکری را مورد حمایت قرار داده است و بر چهار اصل حمایت از علایم تجاری، کپی رایت ، اختراع و طرح صنعتی استوار است . ایران تا زمانی که معاهده رم و برن را امضا نکرده باشد نمی تواند مجوز ورود به تریپس را بگیرد و تا زمانی که معاهده تریپس امضا شود ، عضویت فعال ایرانی در WTO یک خیال واهی است . متاسفانه پس از اجلاس نایروبی برخی از آقایان به گونه ای تحلیل می کنند که گویی سازمان تجارت جهانی با آغوش باز آماده استقبال است . در حالی که این آقایان اگر با ساز و کارهای سازمان تجارت جهانی آشنا بودند اینگونه اظهار نظر غیرعلمی نمی کردند .

 šبه نظر می رسد در تدوین قوانین جدید یا تجدیدنظر در قوانین برای عضویت فعال به سازمان تجارت جهانی باید سرعت بیشتری داشته باشیم؟

˜ ببینید در زمانی که چین فرایند الحاق به این سازمان را طی می کرد سه هزار از قوانین خودش را به دریای چین ریخت و نوسازی قوانین را آغاز نمود. ما به شدت در مقابل تجدیدنظر در قوانین یا تصویب قوانین جدید و موردنیاز مقاومت می کنیم.

š شما همیشه نسبت به برخی کالاهای خاص ایرانی مثل زعفران ، پسته ، خاویار و .... حساسیت داشته اید و همیشه در سخنرانی های خود به آن اشاره کرده اید .

˜ بر اساس معاهده لیسبون برخی کالاها می توانند کد GI یا A0 اخذ کنند . این شاخص های جغرافیایی نشان می دهند که این کالا متعلق به این سرزمین خاص است . یطور مثال وقتی می گوییم زیره کرمان یعنی معاهده لیسبون. یعنی کالایی که خاص یک سرزمین است . شش سال مدام از این موضع صحبت می کنم . به دو رئیس جمهور قبلی و فعلی نامه نوشتم و خطرات پیش رو را گوشزد کردم که اگر ایران برای این قبیل کالاها کد جغرافیایی اخذ نکند و کشور دیگری بتواند این کد را بگیرد برای صادرات باید به این کشور حق لایسنس پرداخت کنیم .



š گویا امروز این خطر برای زعفران بیشتر است ؟

˜ بله . افغانستان امروزه در 16 ایالت اقدام به کشت زعفران کرده است و در نمایشگاه سال قبل برلین ، زعفران افغانستان به عنوان بهترین زعفران جهان شناخته شد . اگر اهمال کنیم این میراث سرزمین مادری مان به نام دیگران ثبت خواهد شد و جز تاسف چیزی را به دنبال نخواهد داشت . این ماجرا وقتی بیشتر برای ما تاسف دارد که زعفران را به صورت انبوه صادر می کنیم و تمام ارزش افزوده آن نصیب کشورهایی مثل اسپانیا و امارات می شود که هنر بسته بندی با کیفیت و عرضه محصول را در بازارهای جهانی به خوبی بلد هستند.

š با توجه به وضعیت ورود برندهای خارجی ، چه فضایی را برای اقتصاد سال آینده ایران پیش بینی می کنید .

˜ آنچه که تا به امروز مشاهده می کنیم صرف واردات است . اگر برخی برندهای فروشگاهی همچون کارفور،وال مارت، بیلا و ..... به ایران ورود کنند ، باید انتظار از دست دادن بسیاری برندهای ایرانی را داشته باشیم . این برندها بصورت هویت یکپارچه عمل می کنند  و همه کالاها را با برند خودشان می خواهند و در نتیجه با تولید در حجم انبوه ممکن است هر تولید کننده ای خواست آنها را اجابت کند در نتیجه با افزایش تولید ، قیمت تمام شده پایین می آید و فضا را برای رقابت با برندهای ایرانی تنگ می کند . از سوی دیگر ذائقه مردم ما متاسفانه به برندهای خارجی عادت کرده است و این نیز به نوبه خود خطری برای برندهای داخلی است . در چنین فضایی است که از سال ها قبل فریاد برآوردم که دولت باید در نظام تعرفه ای واردات تجدیدنظر کند . مساله ای که هیچ گاه اتفاق نیفتاد و شما در هر حوزه کالایی چندین برند خارجی را مشاهده می کنید . با توجه به مجموع شرایط واردات ، دشواری تولید و نرخ تمام شده کالا در امر صادرات شرایط همواری را برای سال آینده پیش بینی نمی کنم و فکر می کنم یکی از سخت ترین سال ها را برای تولید و صادرات پیش رو داریم .

š توصیه شما به عنوان یک متخصص برند برای فعالان اقتصادی چیست ؟

˜ من فکر می کنم هر چند شرایط صادرات دشوار است ، اما با توجه به نرخ ارز و بازار مناسب کشورهای اطراف ، شرکت های ایرانی باید بر روی صادرات بیشتر متمرکز شوند . مدل تولید بدون کارخانه و تکیه بر برندسازی مهم ترین برگ برنده در این راه است .

š در پایان می خواهم موضوع جایزه شهرت برند و شرکت شایسته را مطرح کنم که برای نخستین بار با تلاش شما سال 2015 برگزار شد .

˜ طی رایزنی های متعددی که با دفتر EBC*L  اتحادیه اروپا به عمل آمد برای نخستین بار جایزه شهرت برند و شرکت  شایسته از سوی دفتر شایستگی مدیریت اتحادیه اروپا EBC*L در سال 2015 در زاگرب کرواسی برگزار شد و این جایزه به برخی شرکت های ایرانی تعلق گرفت . دور دوم این جایزه در روز 20 اکتبر 2016 یعنی 29 مهرماه 1395 به میزبانی وین در کشور اتریش برگزار می شود . امسال اتاق بازرگانی اتریش و بخش بازرگانی سفارت اتریش بصورت کامل از این مراسم حمایت می کنند و امیدواریم به صورت باشکوهی این مراسم برگزار شود . در این جا دوست دارم سال جدید را به همه فعالان اقتصادی تبریک عرض کنم و سالی سرشار از موفقیت توام با امنیت و آرامش و رفاه را برای سرزمین مادری ام آرزو کنم .

پایان

با عضويت در کانال تلگرام  EBC*L با آدرس https://telegram.me/Ebcl_Iran مي‌توانید از آخرين اخبار مربوط به EBC*L و دکتر عظیم فضلی پور مطلع شوید. 




Share
تاریخ: ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
www.ebcl.ir
نظرات: