شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵
اینجا هستیدSkip Navigation Links : صفحه نخست : مصاحبه دکتر فضلی پور با مجله تجارت فردا (برندهای محبوب)
مصاحبه دکتر فضلی پور با مجله تجارت فردا (برندهای محبوب) مصاحبه دکتر فضلی پور با مجله تجارت فردا (برندهای محبوب)


برندهای محبوب

مشتاقانه در انتظار میزان رای مردم

زهرا مجتهد- مجله تجارت فردا شماره 160 -5 دی ماه 94

جشنواره‌ملی  برند محبوب من برای سومین سال متوالی با هدف انتخاب برند برتر از دیدگاه مصرف‌کننده هفتم دی ماه برگزار می‌شود.

برندهای محبوب مردم در کارگروه‌های مختلف از طریق سامانه تلفنی و سایت اینترنتی مطرح شده و مردم  به برند محبوب خود رای دادند.

برای درک از جزئیات بیشتر درباره نحوه برگزاری و ا نتخاب برند محبوب ملی به سراغ دبیر علمی جشنواره رفتیم تا آنچه را که از فرایند رای‌گیری تا انتخاب برندها گذشته است برای ما شرح دهد.

دکتر عظیم فضلی پور دارنده دکترای مدیریت استراتژیک برند از دانشگاه USC آمریکا،عضو شورای علمی سازمان جهانی علائم تجاری ومدیرکلینیک برند سوئیس درایران است. همچنین عضویت درکمیته علمی برند سازمان توسعه تجارت از دیگر مسوولیت های ایشان بوده است.

دکتر عظیم فضلی‌پور با اشاره به این مطلب که رای‌گیری از مردم در تاریخ 6 آذرماه تا 16 آذر ماه  صورت گرفت ،تصریح کرد: این جشنواره برخلاف سایر جشنواره‌ها عمل کرده است به طوری که در برنامه‌های مشابه از شرکت‌کنندگان با اخذ پول و حضور در مراسم تجلیل به‌عمل می‌آید اما در جشنواره ملی برند محبوب من بدون دریافت هیچ هزینه‌ای از شرکت‌ها و با رای گیری از مشتریان خود برندها و در حقیقت مردم، این  امکان فراهم شده است تا برندها از میزان محبوبیت خود به طور واقع‌بینانه در میان مردم مطلع شوند.

دبیر جشنواره ملی برند محبوب من با اظهار این مطلب که از طریق یادشده و در فضای آزاد و بدون هیچ شائبه‌ای این انتخاب‌ها صورت می‌گیرد تاکید کرد: روش در پیش‌گرفته‌شده در قبل از جشنواره سبب شده است تا بهترین فضا برای محک زدن شرکت‌ها از طریق رای‌گیری آزاد و با حضور و مشارکت مردم صورت پذیرد.

وی معتقد است که برندهایی که از شجاعت بیشتری برخوردار بودند، در این جشنواره شرکت کرده‌اند و همین امر نشان می‌دهد که برندها در فضای آزاد رقابتی خواستار رشد و ارتفاع سطح برند خود هستند.

وی از انجمن حمایت از مصرف‌کننده و فراکسیون حقوق مصرف‌کننده در مجلس به‌عنوان پشتوانه‌های این جشنواره یاد کرد و تصریح کرد: برای اولین بار در این جشنواره بحثی مطرح است که پس از اعلام آراء، ارزیابی و تحلیل از برندها صورت می‌گیرد.

وی گفت: برندها در اوج ناباوری در این جشنواره، با انتخاب‌هایی روبه‌رو می‌شوند که برخلاف تصور آنها ست برندی که فکر می‌کرد که جایگاه اول را دارد ممکن است در رتبه دوم یا سوم قرار گیرد.

البته دلایل ریشه‌یابی می‌شوند به طوری که سه دسته گزارش تحلیلی آماده شده است. دسته اول از تحلیل‌ها، تحلیلی‌های آماری است دسته دوم تحلیل‌های تطبیقی و دسته سوم تحلیل‌های رفتاری است که ترکیبی از تحلیل‌های آماری و تطبیقی است که جملگی از نگاه مصرف‌کننده برآورد شده‌اند. وی یادآور شد: این نگرش تحلیلی برای نخستین بار و به پیشنهاد کلینیک برند در جشنواره پیاده‌سازی شده‌ است.

عظیم فضلی‌پور تاکید کرد که انتخاب برندها در جشنواره امسال براساس آرای مصرف‌کنندگان است و فقط یک شاخص را در این ارزیابی مدنظر قرار داده‌ایم. وی تصریح کرد: ممکن است برخی برندها جایگاه خود را بالاتر بدانند اما باید عنوان کرد که شاخص‌هایی نظیر کیفیت، رنگ، بسته‌بندی، قدمت حضور در بازار اعتبار ماندگاری و ... همه اینها در بحث ارزش‌گذاری برند دخیل هستند که فعلا به آن پرداخته نشده است.

وی یادآور شد که نتایج انتخاب و دریافت گزارش‌های تحلیلی یادشده از سوی شرکت‌ها پس از جشنواره می‌تواند در برنامه‌ریزی و استراتژی آنها کمک شایانی کند.

دبیر جشنواره ملی برند محبوب من با تاکید بر این مطلب که بهتر بود انجمن حمایت از مصرف‌کننده تمهیداتی می‌اندیشید تا تمامی برندهای مطرح و برجسته کشور در این جشنواره حضور یابند، گفت: حضور بیشتر شرکت‌کنندگان سبب می‌شود که فضا واقع‌بینانه‌تر شود و از طرفی برندهای مطرح نیز در فضای کسب‌و‌کار از شرایط و تسهیلات بهتری برخوردار شوند.

وی درباره تسهیل فضای کسب‌و‌کار برای برندهای مطرح‌ توضیح داد: در مواردی نظیر ثبت برند، تولید، صادرات و غیره، اغلب فعالان اقتصادی با مشکل مواجه هستند، از این رو کسب نتیجه از جشنواره‌هایی نظیر جشنواره برند محبوب، می‌تواند ما را به برند ملی نزدیک کند که همان انتخاب مردم نیز هست.

وی گفت: «انجمن» حدفاصل میان برندها، مردم و دولت است، در راستای تسهیل شرایط می‌تواند نقش بسزایی را ایفا کند.

دبیر جشنواره ملی برند محبوب افزود: در میان 500 برند شرکت‌کننده در این جشنواره دیده می‌شود که برندهای بسیار مطرح حضور ندارند، این حضور کمرنگ به هر دلیلی که بوده است از امتیاز برندهای پیشرو کاسته است. این امر را نباید در نتیجه جشنواره نادیده گرفت که برندها پس از انتخاب به جامعه مصرف خود بیشتر از گذشته نزدیک می‌شوند.

وی افزود :در این جشنواره شرکت‌کنندگان تندیس زرین و سیمین را دریافت می‌کنند و تعداد رای دهندگان بالغ بر دو میلیون نفر هستند که انتخاب در هشتاد کارگروه انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این که چه پیامی برای آنهایی که شرکت نکردند دارید؟ گفت: آن دسته از برندهایی که ثبت‌نام نکرده‌اند در اصل فرصت اینکه بدانند از نگاه جامعه مصرفی واقعا در چه جایگاهی قرار دارند؟ را از دست داده اند .به هر حال دانستن این نتیجه به اندازه کافی ارزش حضور را داشت.

فضلی‌پور در پاسخ به این پرسش که مشخص شدن اینکه کدام برند برتر است؟ چه هدفی را برای برندها به همراه خواهد داشت افزود: به‌طور مثال در حال حاضر ما برای ثبت برند دچار مشکلات بسیاری هستیم، اینکه مشخص شود یک برند از برندهای دیگر متمایز است، پله‌پله ما را به شکل‌گیری برند ملی نزدیک می‌کند و همین انتخاب مردم می‌تواند کمک شایانی در شکل‌گیری برند ملی کند.

وی تصریح کرد: برند ملی یعنی قرارگیری یک برند در فرآیندی با همه شاخص‌هایی که باید یک برند داشته باشد که مهم‌ترین آیتم کیفیت و ماندگاری است و پس از آن اعتبار و شهرت است، از این رو رفته‌رفته جامعه هدف بیشتری آن برند را خواهند شناخت. اما نکته‌ اینجاست که برخی برندها هستند که به مرحله ملی می‌رسند، تا همین مرحله متوقف می‌شوند و به دلایلی به سطح بین‌المللی راه نمی‌یابند.

این استاد دانشگاه یاد آور شد: با سنجیدن نقاط ضعف و قوت می‌توان شرایط مطلوبی را برای داشتن برند ملی و بین المللی فراهم کرد. .

صفحه اصلی

اخبار و تازه ها

تماس با ما

عضویت رایگان در خبرنامه

 

 



Share
تاریخ: ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
مجله تجارت فردا
نظرات: