
مسأله مهم دیگر رأی مثبت همه کشورها به عضویت فعال در این سازمان است که با وضعیت فعلی ایران در مناسبات جهانی بسیار دور از ذهن است که همه کشورها به عضویت فعال ایران در سازمان تجارت جهانی رأی مثبت بدهند.
نکته مهمی که در مناسبات تجاری باید به آن توجه کرد، قدرت اقتصادی برندها است. در کنار ارزش گذاری برندها، کشورها نیز قیمت گذاری می شوند و به طور مثال در سال 2015 ایالات متحده با ارزشی معادل 19 هزار میلیارد دلار در رأس کشورهای دنیا قرار دارد و ایران با ارزشی معادل 159 میلیارد دلار در ردیف چهل و ششم کشورهای دنیا قرار گرفت. سه مولفه مهم در ارزش گذاری کشورها تأثیر دارند که عبارت است از سرمایه گذاری، جامعه، تولید و خدمات. در این میان ارزش گذاری برندهای تولید و خدمات تأثیر مهمی در ارزش برند ملی دارند.
ارزش گذاری برنـد نیز بر اساس ایزو 10668 صورت می گیرد. وحدت رویه ارزش گذاری برند از سال 2010 صورت گرفت. در فرآیند ارزش گذاری برند نیز سه مولفه مهم وجود دارد که عبارت است از ثبت جهانی برند و اخذ اسکوپ، تحلیل مالی و تحلیل رفتاری برند. در این میان مهم ترین شاخص ثبت جهانی برنـد است که بر اساس مقررات تریپس در سازمان تجـارت جهانی صورت می گیرد. ثبت جهـانی برنـد با دو واژه جهانـی سازی و
تجـاری سازی، ریشه در ادبیـات سازمان تجارت جهانی دارد. ارزش گذاری برنـد علاوه بر اینکه صاحب برنـد را دارای ارزش می کند، در جهت ارزش گذاری برنـد ملی نیز گام بر می دارد. در حقیقت یکی از عواملی که باعث شد برای نخستین بار برنـد ملی ایران مورد ارزش گذاری قرار گیرد، فعالیت های کلینیک برند سوئیس در جهت ثبت جهانی برند و ارزش گذاری برندهای ایران بود.
تشکیل کمیته ملی استانـدارد ارزش گذاری برنـد ایـران گام مهمی در راستای ارزش گذاری برنـدهای کالا و خدمات ایرانی است. در این میان برنامه مهمی در حال تدوین است که جزئیات آن به زودی در اختیار همه قرار خواهد گرفت.
باز هم خاطر نشان می کنم ثروت های مهم کشور در حال از دست رفتن است و بر اساس معاهده لیسبون باید برای دریافت کدهای جغرافیایی خاص اقدام کرد. معاهده لیسبون علاوه بر اینکه ثروت های کشور را مصون نگه می دارد در راستای ارزش گذاری برند نیز کمک قابل توجهی به ارزش برند ملی می کند.